Blogi
-
Dyneema-nostin
· SarastusSarastuksen isopurjeen nostin (eli falli) oli metallivaijeri, jonka toisessa päässä oli naru apuna. Metallivaijerissa on lenkki, joka kiinnitetään maston kyljessä olevaan räkkiin. Jostain syystä kilpapurjehtijat pitävät tästä järjestelystä, mutta itse koin sen hankalaksi etenkin siinä vaiheessa, kun vaijeri lukitaan räkkiin purjeen nostamisen jälkeen. Monet retkipurjehtijat korvaavat metallivaijerin köydellä, mikä on paitsi helpompi ratkaisu, niin myös mahdollistaa purjeen reivaamisen. Kiinteänpituinen vaijeri soveltuu reivaamiseen huonosti.
-
Laajahiekka
· Suur-Saimaa · Sarastus · 21 MKesän ensimmäisen helteinen viikonloppu koitti viimein. Perjantaina tuuli hyvin navakasti, joten lykkäsimme lähtöä illemmaksi, jolloin keli oli suotuisampi perhepurjehdukseen. Reipas länsituuli vei meidät yhdellä halssilla Laajahiekkaan, ja matkalla saimme nähdä hienon auringonlaskunkin Lintusalon edustalla. Laajahiekka oli ihan mukava paikka. Palveluina siellä oli laavu, ulkohuussi ja tietysti parikin nuotiopaikkaa. Itse hiekkaranta oli pitkä ja sen hiekka oli pehmeää. Paluumatkalla tuuli oli rauhallisempi.
-
Peräsaari
· Suur-Saimaa · Sarastus · 25 MPäätimme kokeilla koko perheen voimin yöpymistä purjehdusreissulla. Huolellisen pakkaamisen jälkeen kaikki makuupussit, teltat ja eväät mahtuivat mainiosti Sarastuksen etu- ja takakontteihin. Mennessä tuuli oli navakkaa sivumyötäistä, joka siivitti kulkuamme mukavasti. Olimme siis hyvässä slöörissä. Jossain välissä ukkonenkin taisi jyrähdellä kauempana, mutta sentää pysyi siellä, eikä meidän tarvinnut tehdä mitään hätärantautumista jonkun saaren suojaan. Peräsaaren luonnonkauniiseen laguuniin rantautuminen onnistui hyvin, kun tiesi varoa paria isompaa kiveä hietikon edustalla.
-
Kaito
· Suur-Saimaa · Sarastus · 13 MSääennuste lupasi kahden myrskyisän päivän välissä miellytävää keliä, joten teimme Sarastuksella päiväretken Kaitoon, joka sijaitsee etelästä tultaessa matalikkojen takana. Lounaistuuli mahdollisti purjehtimisen ilman tikkailua, minkä takia karikkojen ohi päästiin sujuvasti. Kaito on saari, jota kattaa suurimmaksi osaksi luonnonsuojelualue. Lisäksi siellä on muutama yksityistä mökkiä, joiden rauhaa tulee kunnioittaa. Kaidon erikoisuus on oikeastaan keskellä saarea oleva kahden soistuneen lammen yhdistelmä, joiden välillä on kapea salmi.
-
Päihänniemi
· Suur-Saimaa · Sarastus · 6 MKoulut loppuivat ja purjehduskausi alkoi. Vesi oli melkein 15°C ja tuuli kevyenlaista, joten päätimme lähteä pienelle päiväpurjehdukselle kauniin kelin kunniaksi. Laskimme Sarastuksen vesille ja suuntasimme Päihänniemeen, jossa söimme eväät ja palasimme illaksi takaisin. Eteläisellä rannalla ollessa tuuli puhalsi pohjoisesta, mikä sai rannan paikallisilmaston tuntumaan suorastaan helteiseltä. Keli tuntui kyllä hyvin kesäiseltä. Kokeilin myös rantautumisessa neljän metrin mittaan leikattua kuramattoa. Sen avulla vene nousikin kevyesti rannalle eikä hiekka raapinut maalia pohjasta.
-
Kylmiä vesiä
Keväinen luonto alkaa olla näyttävimmillään ja viimeisetkin jään rippeet ovat hävinneet Etelä-Suomen järvistä jo viikkoja sitten. Lämpimänä aurinkoisena päivänä sinistä järvenselkää katsoessa harva veneilynystävä voi olla tuntematta vetoa lähteä veneretkelle. Tätä kuitenkin jarruttaa yksi hyinen fakta, nimittäin vedenlämpötila. Ihmiskehon normaalilämpö on keskimäärin 37°C, ja se vaihtelee eri vuorokauden aikoina noin 0,5° molempiin suuntiin. [1] Kun kehon lämpötila laskee alle 35°C, puhutaan hypotermiasta.
-
Kevättä horisontissa
Purjehduskausi on hyvä aloittaa jälleen kukkateemalla. En tiedä, liittykö näin aikainen kukkiminen siihen paljon kohuttuun ilmastonmuutokseen. Jostain vastaavasta lienee kuitenkin kyse myös Suomenlahdella, jossa ensimmäiset uskaliaat melojat ja purjehtijat ovat ottaneet “[varaslähdön]”. Saimaalla saadaan vesillilaskuja vielä odottaa, koska sitä peittää noin 30 cm paksu höttöjääkerros. Trendi kuitenkin näyttää kaiken kaikkiaan lupaavalta. Leskenlehti maaliskuussa [varaslähdön]: http://anttihanski.blogspot.fi/2015/03/kesan-tekoa-vaikka-vakisin.html
-
The Dinghy Cruising Companion
Roger Barnes julkaisi vuoden 2014 lopulla purjejollien retkipurjehtimista käsittelevän kirjan, [The Dinghy Cruising Companion], jonka monet katsoivat olevan klassikko jo syntyessään. Kirja käsittelee purjejollailun kaikki tärkeimmät osa-alueet asiantuntevasti ja monipuolisesti. Roger Barnes purjehti nuorempana jollilla, mutta iän karttuessa ja talouden vahvistuessa päätti siirtyä isompiin veneisiin. Hän seilasi vuosia kuusitonnisella kutterillaan, joka tarjosi vakautta pahemmallakin kelillä. Ennen pitkää hän kuitenkin myi suuren veneensä pois ja palasi purjejolliin, joilla hän huomasi purjehtivansa niiden hitaammasta nopeudesta huolimatta enemmän meripeninkulmia kuin isolla veneellä.
-
Vestas Wind karilla
Volvo Ocean Race on todennäköisesti maailman seuratuin maailman ympäri tehtävä purjehuduskilpailu, joka kestää useita kalenterikuukausia, ja jota purjehditaan kolmen vuoden välein. Tämäntalvinen kisa alkoi lokakuun 19. päivä 2014 Alicantesta Espanjasta ja päättyy kesäkuussa 2015 Göterborgiin Ruotsiin. Tiimejä on seitsemän ja ne purjehtivat tietyn maan lipun alla, vaikka pääsääntöisesti niiden miehistö on monikansallinen. Ainut sallittu veneluokka on Volvo Ocean 65, joka on 67 jalkaa (20,4 m) pitkä ja 10 750 kg painava huippuluokan purjevene kaikkine moderneine hienouksineen.
-
Wayfarer Worlds Kanadassa
· SarastusMillainen operaatio on kuljettaa purjejolla Atlantin yli Kanadaan, jossa järjestetään Wayfarer Worlds -kisa? Itse en ole sellaista harkitsemassa, koska olen enemmän retkipurjehtija kuin kilpaveneilijä, mutta yksi Sarastuksen aikaisemmista omistajista (Peter Morse) vei veneen sinne vuonna 1995. Kyseessä olevasta purjehduskilpailusta on [raportti] kansainvälisen Wayfarer-liiton sivuilla ja siellä on jopa kuva veneestä Ontariojärvellä kisan aikana punakeltainen spinakkeri ylhäällä. Sarastuksella on siis purjehdittu jo kahdella mantereella!