Hyvässä slöörissä
  • Etusivu
  • Blogi
  • Veneet
  • Vedet

Etukannen ja katon tukirimat

Etukannen tukirimojen suhteen ilmeni ongelma. Valmiiksi sahatussa kitissä on toisessa laipiossa kolot rimoja varten, mutta piirustuksissa kolojen paikkaa ei ole ilmoitettu. Niinpä ainoaksi järkeväksi lähestymistavaksi jäi keulakannen piirtäminen, sahaaminen ja koeasentaminen, jotta sen alareunan paikka laipiossa 2 voitaisiin selvittää.

Etukansi koeasennettuna

Lehtikuusta ostaessa sahatavaran paksuuksia ei paljoa voi valita, ellei halua maksaa valmiiksi mittoihin sahaamisesta. Olin ostanut lankkua, josta sahasin oikeankokoiset rimat etukannen alle. Paksumman riman mitoiksi tuli noin 30x20 mm. Toinen on hieman kapeampaa, mutta kelpaa rimaksi muualle. Sahaamisen tein käsisirkkelillä, koska en ole raaskinut hankkia pöytäsahaa.

Rimojen sahaaminen siperianlehtikuusilankusta
Valmiit rimat pätkittäviksi

Etukannen tukirimojen kiinnitys oli suhteellisen helppo tehtävä. Toiseen laipioon tuli tehdä rimojen suuruiset reiät ja sitten rimat liimattiin epoksilla paikalleen.

Etukannen kaksi tukirimaa paikallaan

Hytin katon tukirimojen kiinnitys oli myös suhteellisen suoraviivaista, etenkin kun kolmannessa laipiossa oli valmiina kolot mastolaatikon molemmin puolin. Kolot tosin eivät ole ihan rimojen kokoiset, joten sen takia vaadittiin ylimääräistä saumaamista. Pidin vielä liimaamisen ajan kaksi havuvanerista ryhdistävää muottia paikallaan, jotta lopputulos olisi mahdollisimman suora.

Katon tukirimat toisen ja neljännen laipion välillä

Seuraavaksi: Peräpeili
Katso myös: Merisirrin rakentaminen

©2022 hyvassasloorissa.fi
  • Suomifi
  • Englishen
Built with Hugo