Sähköt
Ohessa on kuitenkin analysoitu erilaisten kiinteiden sähkölisälaitteiden hyödyllisyyttä Scamp.
Lisälaite | Pohdintaa |
---|---|
Kulkuvalot | Kiintät valot ovat ehkä houkuttelevin peruste sähköjärjestelmän asentamiseen. Suomen leveysasteilla purjejollassa kulkuvaloja tarvitaan tyypillisesti lähinnä elo-syyskuussa, kun paluumatka venyy hämärän tai jopa pimeän puolelle, ellei erityisesti halua harrastaa kuutamopurjehdusta. Kiinteät valot ovat korvattavissa irroitettavilla kulkuvaloilla tai jopa taskulampulla, jota tosin on vähän hankala käyttää, jos purjehtii yksin. |
AIS | AIS-lähettimestä ja -vastaanottimesta on eniten hyötyä ylitettäessä reittijakojärjestelmiä avomerellä, jolloin rahtilaivojen jaloista pois pysyminen helpottuu. Tällainen tilanne tulee eteen, jos ylittää esimerkiksi Suomenlahden, Ahvenanrauman tai Merenkurkun. Mikään niistä ei toki ole turvallinen ympäristö purjejollalle. Antenni vaatii mastoon kaapeloinnin. Oma kysymyksensä tietysti on lähettimen tapauksessa, että haluaako kaikissa tilanteissa kuuluttaa koko maailmalle, missä milloinkin purjehtii. Nykyisin vastaanottavan AIS:in saa jo käsiradiopuhelimeen. |
12 V ulostulo | Hyödyllinen matkapuhelimien ja radiopuhelimen lataamiseen, mutta korvattavissa lisäakuilla. |
Kiinteä Meri-VHF | Parantaa merellä kantamaa, mutta hädän tullen mastossa oleva antenni osoittaa todennäköisesti ihan muualle kuin ylös päin, minkä takia siihen ei voi täysin luottaa avunpyyntövälineenä. Antenni vaatii mastoon kaapeloinnin. |
Karttaplotteri | Toimintavarmempi kuin tabletti tai matkapuhelin, mutta toki kalliimpi ja tarkoittaa näytön asentamista jonnekin ajoaukkoon. |
Loki | Lokin (nopeus ja matka) merkitys sateliittipaikannusaikana on vähentynyt, mutta toki akunkeston kannalta se on parempi vaihtoehto kuin irrallinen paikanninlaite eikä se ole altis sateliittipaikannuksen häiriöille. |
Kaikuluotain | Nostokölillisessä veneessä mielestäni aika turha varuste, joka lisäksi edellyttää ylimääräisen reiän tekemistä veneen pohjaan. |
Sähkövesipumppu | Sähkövesipumpulla saa ajoaukon tyhjennettyä automaattisesti, mutta Scampin tapauksessa ajoaukkoon ei pitäisi tulla paljoa vettä missään käytännön tilanteessa. Toisaalta sähkövesipummpu kuluttaa toimiessaan huomattavan paljon virtaa. |
Sähköperämoottori | Sähköperämoottorille tulisi olla erillinen akku, joka ei kuluta esimerkiksi kulkuvaloille varattua energiaa. Tämä lisää painoa ja mutkistaa sähköasennusta entisestään. Perämoottorit ovat lisäksi paitsi rumia, niin myös houkuttelevat varkaita. |
Navtex | Tämä alkaa olla väistyvää teknologiaa etenkin rannikkopurjehduksessa, jossa langaton nettiyhteys on käytettävissä. |
Tuulimittari | Mielenkiintoinen seuraavattava varmasti, mutta ei ehkä hyödyllisimmästä päästä lisälaitteita. Maston huipussa oleva tuulimittari tarkoittaisi lisäkaapelointia mastoon. |
Hyvin pitkän pohdinnan tuloksena päädyttiin olemaan asentamatta Merisirriin kiinteää sähköjärjestelmää, koska se toisi mukanaan erilaisia hankaluuksia, kuten vesitiiviys, laipioläpiviennit, lataaminen, tuuletus ja korroosio. Jos kiinteän sähköjärjestelmän tielle olisi lähdetty, niin se olisi rakennettu stabiilin ja kevyen LiFePO4-akkutekniikan ympärille.
Seuraavaksi: | Ajoaukon lattia |
Katso myös: |
Merisirrin rakentaminen Kulkuvalot |