Lattiasyvennys
Tuntui vähän hölmöläisten hommalta, kun leikkasin ja liimasin kuudenteen laipioon vaneripalat peittämään siihen aikaisemmin sahattuja soikeanmuotoisia reikiä. Näin kuitenkin oli tehtävä, koska ajatus lattiakaivosta syntyi vasta laipion sahaamisen jälkeen.
Pelkkä 9 m vaneri lattiakaivon pohjalla ei oikein tuntunut vakuuttavalta, joten liimasin siihen toisen samanlaisen, ja sitten saumasin kaivon reunat.
Vallitseva suositus on tehdä lattiakaivosta lyhyt, jotta sinne mahdollisesti joutuvan veden tilavuus on minimaalinen eikä siten aiheuta niin sanottua vapaan pinnan efektiä (free surface effect), joka voi vaarantaa veneen vakauden tietyissä tilanteissa. Päätin kuintekin uhmata tätä ohjetta ja tehdä täysipitkän lattiasyvennyksen, jotta sinne mahtuisi useamman kuin kahden ihmisen jalat. Vapaan pinnan efektin rajoittamiseksi päätin rakentaa lattiakaivoon erotinlaudan 12 mm vanerista.
Käytin erotinlaudan pulikoiden liimaamisessa apuna vanerisia pönkiä, mutta väliaikaiset ruuvit olisivat saattaneet olla kuitenkin parempi vaihtoehto. Erotinlauta osoittautui pituutensa puolesta vähän turhan tarkasti mitoitetuksi, mikä aiheutti ongelmia paikalleenlaitossa. Hioin sitä muutaman millin lyhyemmäksi, mikä helpotti sen liikkuvuutta.
Lattiasyvennyksen pohjamaalauksen tein Tikkurilan Temacoat RM 40:llä, joka on kaksikomponenttinen epoksipohjamaali. Se vaikuttaa ottaneen kiinni epoksoituun vaneriin erittäin hyvin.
Seuraavaksi: | Takalokero |
Katso myös: | Merisirrin rakentaminen |