Hyvässä slöörissä
  • Etusivu
  • Blogi
  • Veneet
  • Vedet

Lattiasyvennys

Tuntui vähän hölmöläisten hommalta, kun leikkasin ja liimasin kuudenteen laipioon vaneripalat peittämään siihen aikaisemmin sahattuja soikeanmuotoisia reikiä. Näin kuitenkin oli tehtävä, koska ajatus lattiakaivosta syntyi vasta laipion sahaamisen jälkeen.

Kuudennessa laipiossa olevat reiät täytyi tukkia

Pelkkä 9 m vaneri lattiakaivon pohjalla ei oikein tuntunut vakuuttavalta, joten liimasin siihen toisen samanlaisen, ja sitten saumasin kaivon reunat.

Lattiasyvennys tuplapohjalla (18 mm)

Vallitseva suositus on tehdä lattiakaivosta lyhyt, jotta sinne mahdollisesti joutuvan veden tilavuus on minimaalinen eikä siten aiheuta niin sanottua vapaan pinnan efektiä (free surface effect), joka voi vaarantaa veneen vakauden tietyissä tilanteissa. Päätin kuintekin uhmata tätä ohjetta ja tehdä täysipitkän lattiasyvennyksen, jotta sinne mahtuisi useamman kuin kahden ihmisen jalat. Vapaan pinnan efektin rajoittamiseksi päätin rakentaa lattiakaivoon erotinlaudan 12 mm vanerista.

Erotinlaudan paikan mittaaminen
Erotinlaudan tukipalikoiden liimaaminen

Käytin erotinlaudan pulikoiden liimaamisessa apuna vanerisia pönkiä, mutta väliaikaiset ruuvit olisivat saattaneet olla kuitenkin parempi vaihtoehto. Erotinlauta osoittautui pituutensa puolesta vähän turhan tarkasti mitoitetuksi, mikä aiheutti ongelmia paikalleenlaitossa. Hioin sitä muutaman millin lyhyemmäksi, mikä helpotti sen liikkuvuutta.

Lattiasyvennys irroitettavan erotinlaudan kanssa

Lattiasyvennyksen pohjamaalauksen tein Tikkurilan Temacoat RM 40:llä, joka on kaksikomponenttinen epoksipohjamaali. Se vaikuttaa ottaneen kiinni epoksoituun vaneriin erittäin hyvin.

Lattiasyvennyksen pohjamaalaus vaaleanharmaaksi
Lattiosyvennys maalattuna

Seuraavaksi: Takalokero
Katso myös: Merisirrin rakentaminen

©2022 hyvassasloorissa.fi
  • Suomifi
  • Englishen
Built with Hugo