Kustomoinnit ja pohjapiirros
Merisirriin on tehty (ja tehdään) tiettyjä lisäyksiä ja poikkeamia suhteessa piirustuksiin. Ohessa on niistä suurimpien yhteenveto. Koska rakennusprojekti on vielä kesken, tämä lista todennäköisesti vielä elää. Merkintä “Mk2” viittaa loppuvuonna 2017 julkaistuun SCAMP Mk II -versioon.
Lattiasyvennys. (Mk2) SCAMP:in penkit on mitoitettu 250 mm korkeiksi. Pitkillä matkoilla on mukava saada ojennettua jalat suoriksi. Sen takia Merisirrin lattiassa on syvennys jalkoja varten viidennen ja kuudennen laipion välillä. Lattiasyvennys on tehty suositeltua pidemmäksi, jotta tilaa olisi neljälle jalkaparille. Se on myös jaettu välilevyllä kahteen osaan, mikä vähentää ajoaukkoon mahdollisesti joutuvan veden aikaan saamaa vapaan pinnan ilmiötä. Lisäksi välilevy vahvistaa lattiasyvennyksen pohjaa.
Levennetyt penkit. (Mk2) Penkit ovat 25 mm leveämmät, mikä parantaa hieman istumismukavuutta.
Perälaatikko. Ajoaukon takaosaan lisätty suljettu lokero tarjoaa hiukan ylimääräistä tavaratilaa ja lisäksi mahdollistaa istumisen taaempana ajoaukossa. Se myös pienentää ajoaukkoon mahtuvan veden määrää.
Pinnalukko. Yksinpurjehdittaessa on tilanteita, joissa halutaan pitää peräsin hetken lukittuna tiettyyn asentoon, kun esimerkiksi soudetaan tai nostetaan purjeita. Merisirriin on rakennettu yksinkertainen säädettävä pinnalukko.
Kajuutan kavennettu oviaukko. (Mk2) Neljännen laipion oviaukko oli Southern Cross -veneessä kavennettu. Tämä muutos lisää hieman istumamukavuutta ja parantaa turvallisuutta veneen kaatuessa. Leveämmät hytin seinät tarjoavat myös hyvän paikan laipiokompassille.
Kompassi. Vaikka elämmekin sateliittipaikannuksen kulta-aikaa, on jokaisessa retkiveneessä hyvä olla perinteinen kompassi navigointia varten. Sellainen löytyy myös Merisirristä asennettuna kolmanteen laipioon.
Kulkuvalot. Keulassa on punavihreä 225° valo ja perässä valkoinen 135° valo. Niitä tarvitaan, jos kohteeseen ei ehditä ennen auringonlaskua.
Kölin, peräsimen ja skegien messinkilistat. Kivisillä vesillä pohjakosketukset kohdistuvat usein ensimmäisenä köliin ja peräsimeen. Tätä varten niiden etureunaan on kiinnitetty messinkilista suojaamaan maalia ja vaneria kolhuilta.
Veneeseennousujalustimet. Tämä ei sinällään ole kustomointi, koska sitä suositellaan rakennusohjeessa. Silti se on hyvä tuoda esille, koska veneeseen nousun helppoudella on suuri merkitys turvallisuuteen. Kun vene on oikaistu kaatumisen jälkeen, on takaisin veneeseen pääseminen vaikeaa korkeiden laitojen takia. Tilanteen helpottamiseksi on molemmilla puolella köyden päässä kiinni jalustimet, joiden avulla reunan yli pääseminen helpottuu.
Teltta. Mitäpä purjejollalla retkeily olisi ilman mahdollisuutta yöpyä veneessä? Scampin ajoaukossa pystyy yksi ihminen nukkumaan lattialla tai kaksi lisätason päällä. Ajoaukon päälle on tehty teltta.
Mastonkannatin. Trailerilla kuljetettaessa mastolle ei oikein ole luontevaa paikkaa. Tilanteen korjaamiseksi Merisirrissä on irroitettavat kannattimet mastoa varten. Näistä etummainen asetetaan maston juuren koloon ja takimmainen ripustetaan peräsimen paikalle.
Ohessa on veneen pohjapiirros. Sen mittasuhteet eivät ole tarkat.
Kustomointien pohjana on käytetty vaatimuslistaa, joka löytyy alisivulta.
Seuraavaksi: | Vaneri |
Katso myös: |
Merisirrin rakentaminen Kulkuvalot Vaatimukset |