Scampin kulkuvalovaihtoehtoja
Kulkuvalojen sijoittaminen on monitahoinen kysymys Scampin tapauksessa. Ohessa on muutama päävaihtoehtoa puntaroituna purjehtimisen ja soutamisen tarpeen näkökulmasta. Tekstissä viitattu COLREGS tarkoittaa Meriteiden sääntöjät, jotka ovat voimassa kaikkialla maailmassa, myös Suomessa. Niiden lisäksi osassa Eurooppaa ja Venäjällä on voimassa CEVNI-sisävesisäännöstö. Pohjoismaissa CEVNI-säännöstö ei varsinaisesti ole voimassa, mutta Suomessa kulkuvalojen tapauksessa CEVNI-määräysten mukaiset valot ovat vaihtoehto COLREGS-säännöjen mukaisille valoille.
Tehokas taskulamppu. Taskulampun sytyttäminen yhteentörmäyksen välttämiseksi on minimi, mitä COLREGS vaatii alle seitsemän metriä pitkiltä purjeveneiltä (sääntö 25(d)(i)). Lähestyvän liikenteen havaitseminen vaatii kuitenkin tarkkaavaisuutta miehistöltä. Yksinpurjehduksella lampun käyttäminen ja purjehtiminen voi muodostua melkoiseksi akrobatiaksi. CEVNI-vesillä tämä vaihtoehto yksin ei ole riittävä.
360° valkoinen valomasto ajoaukossa. Yksinkertaisin ja edullisin kiinteä ratkaisu on sijoittaa joka suuntaan näkyvä valkoinen valo ajoaukkoon. Sen tekee kuitenkin hankalaksi valomaston paikan löytäminen, koska isopurjeen jalusköydet liikkuvat aika laajalla alueella ajoaukossa. Toisaalta valon esteetöntä näkyvyyttä ei voida taata. Lisäksi pelkkä valkoinen valo ei kerro muille veneille mitään veneen kulkusuunnasta, ja ajoaukossa se häiritsee hämäränäköä. Tämäkään vaihtoehto ei ole riittävä CEVNI-vesillä.
225° punavihreä edessä ja 135° valkoinen perässä. Tämä on COLREGS-sääntöjen ensisijaisesti suosittelema kokoonpano pienelle purjeveneille. Sillä pystyy purjehtimaan, soutamaan ja olemaan hinattavana COLREGS-vesillä. Moottorilla ajoa ja väylien tuntumassa ankkurointia varten tulee olla ylimääräinen irrallinen 360° valkoinen valo. Merellä kansivalojen näkyvyys ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin maston huipussa olevien valojen. Toisaalta valojen kiinnittäminen runkoon on myös ulkonäkökysymys, ja ne saattavat häiritä purjehtijan pimeänäköä heijastumien takia.
360° valkoinen maston huipussa. Ihmissilmä erottaa valkoisen valon kaukaa paremmin kuin punaisen tai vihreän, minkä takia tämän vaihtoehdon mukainen valo näkyy kauas etenkin merellä, joskaan yöllä avomerellä purjehtiminen on olosuhde, jota purjejollalla halutaan välttää. Vilkkaasti liikennöidyssä satamassa korkealla olevan valon havaitseminen tuottaa joillekin veneilijöille vaikeuksia, etenkin jos mastovalo hukkuu taustalla näkyvien kaupunginvalojen sekaan. Lisäksi loggerttipuomi ja -purje luo valolle muutaman asteen katveen, mitä voi lieventää purjetta reivaamalla, jolloin puomi purjeineen siirtyy alemmas. Toisaalta, COLREGS-säännöissä sallitaan ympäri näköpiirin näkyvälle valoille 6° katvekulma. Katve myös tarkoittaa sitä, että purjeen huippu ja loggerttipuomi heijastavat hiukan valoa. Pelkkä valkoinen valo ei kerro muille veneille kulkusuunnasta mitään. COLREGS-sääntöjen perusteella tämä vaihtoehto on mahdollinen alle seitsemänmetriselle purjeveneelle (sääntö 25(d)(i)), mutta todennäköisesti mieluummin irrallisena kuin kiinteästi asennettuna valona. CEVNI-vesillä maston huipussa oleva kiinteästi asennettu valkoinen valo on mahdollinen vaihtoehto, kunhan saatavilla on taskulamppu, jolla tarvittaessa varoitetaan lähestyviä veneitä (sääntö 3.13(5)).
Trikolori ankkurivalolla maston huipussa. Tämä vaihtoehto on samankaltainen kuin edellä, mutta käytännön näkyvyys on hiukan huonompi yllä mainitusta syystä. 6° katvekulman sääntö koskee ympäri näköpiirin näkyviä valoja, kun taas trikolori on sektorivalojen yhdistelmä. Jos trikoloria haluaa käyttää Scampissa lain kirjaimen mukaan, tulee purje reivata logerttipuomin aiheuttaman katveen poistamiseksi. Trikolorin etu valkoiseen valoon nähden on, että värit kertovat veneen kulkusuunnan muille veneilijöille. Kansivaloihin verrattuna muiden veneiden on kuitenkin vaikea hahmottaa trikolor-veneen etäisyyttä pimeässä. Tämä vaihtoehto on perinteisesti ollut akunsäästäjän valinta, mutta nykyaikaisten LED-valojen kanssa trikolorin pienivirtaisuus ei ole enää merkittävä etu.
360° vihreä ja 360° punainen valo mastossa kansivalojen lisäksi. Tämä 4-5 valon yhdistelmä on hyvin näkyvä ja näyttävä vaihtoehto, mutta samalla myös monimutkainen ja melko kallis toteuttaa. 360° valojen suhteen loggerttipurjeen ja -puomin luomat pienet katveen maston ympärillä eivät ole ongelma sääntöjen näkökulmasta. Suurin haaste tässä vaihtoehdossa on 360° vihreän valon saaminen riittävän kauaksi mastosta, jotta maston luoma katve jää alle 6°:een. Koska 360° valojen tulee olla keskenään pystysuorassa linjassa, tulee myös ylimmäisenä oelvan punaisen valon olla yhtä kaukana mastosta kuin vihreän. Jos maston huopun halkaisija on 5 cm, tulee valojen olla vähintään noin 50 cm päässä mastosta, jotta 6° vaatimus täyttyy. Niinpä tämä olisi pienessä veneessä sangen erikoisennäköinen ja epäkäytännöllinen ratkaisu.
Koska purjejollalla halutaan välttää tilanteita, joissa ollaan pimeällä avomerellä, on kansiasennettu 225° punavihreä ja 135° valkoinen parhaiten perusteltavissa oleva vaihtoehto. Toisaalta, suhteessa etenkin laivoihin parhaan havaittavuuden saavuttamiseksi merellä kunnollinen tutkaheijastin ja erityisesti AIS-lähetin olisivat nykyisin huomionarvoiset varusteet. Niiden kantama on moninkertainen verratuna kulkuvaloihin, ja niistä on hyötyä myös päivällä ja sumussa.
Aiheesta muualla
- Introduction to vessel running lights, David Burch Navigation Blog, 2020
- Kulkuvalot, Paatti Veneilysivut
Takaisin: | Kulkuvalot |