Veneprojekti
Jos joku olisi viisi vuotta sitten kertonut minulle, että aloitan joskus veneenrakennusprojektin, olisin pitänyt ajatusta varsin absurdina. Kuitenkin sen jälkeen, kun luin SCAMP-tyyppisen veneen retkestä Tulimaassa ja aloin etsiä lisää tietoa kyseisestä venetyypistä, alkoi rakentaminen houkuttaa. Ennen pitkää tilasin piirustukset, minkä jälkeen aloin kasata ostoslistaa ja kustannusarviota.
Noin vuosi myöhemmin, huhtikuussa 2017, löysin itseni Lahtelaisen puuliikkeen varastosta ostamassa Gaboon-vaneria (Okume-vanerin kaltaista) yhdessä veneenrakentajakaverini kanssa. Vanerin sahaaminen alkoi rakennettuani pukit ja hankittuani kunnollisen pistosahan ja siihen terän, joilla saa siistiä jälkeä. Vaihtoehto sahaamiselle olisi ollut tilata kitti Englannista. Toimituskuluista huolimatta se olisi ollut suhteellisen edullinen vaihtoehto, koska itse levyistä tehdessä hukkaa tulee paljon enemmän eikä jälki tietysti ole läheskään niin tarkkaa kuin CNC-leikkauksessa. Sanoisin kuitenkin, että minulle vanerin sahaaminen on ollut tähän saakka mukava kokemus.
Mutta miksi rakennan toisen veneen? Enkö ole tyytyväinen Wayfareriin? Wayfarer on kyllä yksi maailman monipuolisimmista purjejollista, jolla on vankka asema Euroopassa, ja tulen purjehtimaan Sarastuksella vielä paljon jatkossakin. Haluan kuitenkin saada kokemusta puuveneen rakentamisesta, mihin tämänhetkinen Wayfarer-tekijänoikeuksien haltija ei valitettavasti anna mahdollisuutta eikä kannusta, koska heidän liiketoimintansa painopiste on muualla. Toisaalta, Scamp on moderni innovatiivinen vene, joka on suunniteltu sellaisille kotirakentajille, jotka arvostavat vakaita merikelpoisia perhepurjehdukseen soveltuvia retkipurjejollia. Sekä Scampin rakentaminen että sillä purjehtiminen ovat varmasti rikastuttavia kokemuksia.
Kirjoittelen rakennusprojektista tänne blogiin aina välillä, kun jotain konkreettista isompaa tulee valmiiksi. Rakentamisen yksityiskohdat on kuvattu omalla sivullaan. Veneen työnimi on Merisirri.